12.3.14

Kluski leniwe lub kopytka z serem (film)

Kluski leniwe to żelazny repertuar obiadowy mojego synka. Znikają w tempie zawrotnym i lubią je wszystkie odwiedzające nas dzieci. Podana w przepisie ilość składników, pozwala mi zawsze nakarmić dwóch głodnych 9 latków + zostaje kilka klusek do odsmażenia na dzień następny, ale to raczej wielkość przystawki a nie pełnego dania. 

Polecam. 





Kluski leniwe 

Składniki:
  • 1 kg twarogu półtłustego 
  • 1 szklanka mąki pszennej + kilka łyżek do podsypania
  • 1 jajko (L)
  • 1 łyżka cukru
  • 1/4 łyżeczki soli 
  • 3 litry wody do gotowania + 1 płaska łyżeczki soli + 2 łyżki cukru 
Sposób przygotowania:
  1. Do misy miksera wrzucić ser, jajko, sól i cukier, dokładnie wymieszać (mieszadłem płaskim). 
  2. Wsypać ok. 3/4 mąki ponownie dokładnie wymieszać, jeśli ciasto będzie bardzo klejące dodać pozostałą mąkę. Powinniśmy otrzymać miękkie, ale nie bardzo klejące się do rąk ciasto. 
  3. Blat lub  stolnicę posypać mąką, wyjąć na nią serowe ciasto, lekko zagnieść, zrobić kulę. Podzielić ciasto na dwie połowy. 
  4. Z każdej zrolować ok. 3-4 cm średnicy wałek, lekko spłaszczyć ręką. 
  5. Ostrym nożem pokroić średniej grubości, ukośne kluski. Tak samo postąpić z drugim kawałkiem ciasta. 
  6. W garnku zagotować ok. 3 l. wody. Do wrzącej wrzucić cukier i sól, zamieszać. 
  7. Na gotującą wodę, delikatnie wkładać kluski (uważajmy aby woda nie poparzyć się gorącą wodą). 
  8. Drewnianą łyżką lekko zamieszać aby kopytka się nie posklejały. Doprowadzić całość do gotowania, w momencie kiedy kluski wypłyną na wierzch, zmniejszyć płomień i gotować jeszcze ok. 2 min. Woda powinna delikatnie ,,bulgotać". 
  9. Łyżką cedzakową wyjmujemy kluski na sito, przelewamy zimną wodą, odstawiamy. Gotujemy kolejną partię. 
  10. Po kilku minutach kluski przekładamy do naczynia, nie powinny się lepić, ale dla pewności można położyć na ciepłych ,,leniwych" 1/2 łyżeczki masła i lekko potrząsnąć naczyniem. 

Kluski leniwe podajemy na ciepło polane słodką śmietaną, polane roztopionym masłem lub tartą bułką z masłem. 
Zimne kluski odsmażamy na maśle na delikatnie złoty kolor. 

Leniwe można mrozić. Rozmrażamy, wrzucając zamrożone kluski na wrzątek i czekamy do wypłynięcia, od razu wyjmujemy i podajemy. 


Jeśli nie chcecie używać miksera, można wszystkie czynności wykonać ręcznie, zagniatając ciasto aż zacznie odchodzić od rąk. 

Smacznego. 


























6 komentarzy:

  1. Jak dla mnie to muszą być koniecznie odsmażone na złoto. Nabierają dzięki temu takiego rumianego aromatu i są po prostu przepyszne :) Ze śmietanką nie było dane mi jeść - ciekawa propozycja...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie w domu jadaliśmy tylko z rumianą tartą bułką, ale mój mąż i syn jedzą tylko ze słodką śmietaną :)

      Usuń
  2. pysznie wyglądają:) świetny

    OdpowiedzUsuń
  3. napewno chodzi o 1 kg twarogu i 1 szklankę mąki? Zrobiłam, ale przy takich proporcjach to ciasto w ogóle mi się nie lepiło :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie takich ilości użyłam, ale wszystko zależy od wilgotności sera, ja miałam średnio wilgotny twaróg i 1 szklanka mąki zupełnie wystarczyła co widać na filmie, ale jeśli mąki jest zbyt mało to należy użyć jej więcej. Można dosypywać po łyżce aż do momentu kiedy ciasto będzie mniej klejące. Należy tylko pamiętać, że im więcej mąki tym kluski są twardsze.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...